Vánoce jsou fuč


Je to za námi... konec, příští rok zase, a tak si pojďme probrat, co a jak, proč a kdo, kdy a za jakých okolností.

Sednout si ke stolu, v klidu se nadlábnout salátem a řízkama a rybou a klobásama a kubou a kdo ví, co kdo ještě jí. Dojíme, popijeme, po zaznění zvonečku se všichni společně vrháme ke stromečku a koukáme, co že nám to ten Ježíšek letos naježil. Všichni spokojeně rozbalujeme dárky, užíváme si radost ostatních a samozřejmě tu naši. Poté se vrátíme ke stolu, popíjíme, povídáme si nebo koukáme na pohádky, co kdo má rád. Všechno je za námi a ve mně se rozlíná takový zvláštní pocit smutku...


A proč smutku? 

Představme si ty šílené davy lidí. Nejsem člověk, který by neměl rád společnost a lidi kolem sebe, ale když se nahrne 5 lidí do vaše osobního prostoru, který byste rádi nechali pro lidí, které opravdu máte rádi a ne pro šílený dav turistů a místních, není to ta nejpříjemnější věc na světě. Přestože jak drogově závislí nasáváte úžasnou vůni svařáku a trdelníku, tolik nadšení z toho vás v okamžiku opustí, když na ten trdelník je 10 metrů dlouhá fronta a svařák je dělaný z krabičáku za neskutečně přemrštěnou cenu. (Jako za stovku si doma můžu vykouzlit tři čtvrtě litru s čerstvým ovocem a bez fronty.) Přesto vytrváte a navozujete si vánoční náladu, která stejně přijde až na Štědrý den, když to jde dobře, tak den předem.

Stovky až skoro tisíce za strom, který vám po pár dnech opadá, většinou je z nějaký strany pokažený a vy se snažíte to zakrýt tím, že ho přisunete ke zdi, aby nebylo vidět. Nekonec jste z něj nadšení pár hodin potom, co jste ozdobili a hodinu u stromečku, když se rozbalují dárky, jinak si, teda alespoň já, přejete konec a přijatelné datum na výpověď z jeho bydlení ve vašem obýváku, protože každou půl hodinu spadne, půl kuliček už je rozflákaných, šlapete po střepech a řetěz je roztahaný po celý bytě (ono když ne toaletní papír, tak alespoň řetěz, že) - každý kočkomil nebo pejskař tohle moc dobře zná.

No a to šílený šílenství v obchodech? Když se lidi bijou o kus chleba nebo vánočky, o posledního plyšáka z Kauflandu a většina lidí se vám snaží vyoperovat orgány vlastními lokty a nebudu nic přehánět, když řeknu, že po nákupech vždy přijdu psychicky i fyzicky úplně zničená a ty modřiny opravdu taky občas vyskáčou. A to bydlím ve městě, kde je 35 tisíc lidí, co taková Praha nebo Brno? Tam bych stagnovala už na začátku prosince, zabarikádovala se a živila se měsíc čínskou polívkou nebo konzervama.

Nebudeme tu snad ani mluvit o nekonečném shánění dárků, šílenými úklidy (protože ten se hodí) a přípravách hordy jídla, kdy pak bramborový salát jíte ještě na Silvestra a že už vám leze úplně všema otvorama v těle.

Ale co jsem tím vším chtěla říct?

Sedím u notebooku s napráskaným žaludkem, popíjím, z mé nové krásné skleničky na víno, bílé a padá na mě to, že už je prostě konec. Týdenní přípravy, stres, který sálá snad úplně z každého a že jsem se divila, že na mě už neštěká i ledničky. Večeře, dárečky a pak puf, takové to prázdno, které se zaplní zase až za rok.

Jsem jediná, které to přijde vše děsně rychlé? Prostě během lusknutí je vše pryč a konec, tečka, šmitec, mějte se dobře a zase příští rok?

Přeji krásné zbylé svátky a šťastný N/nový rok s velkým i malým. :)

Previous
Next Post »
16 Komentar
avatar

No to zni jak paradni povanocni depka :D Ale jo, neco pravdy na tom je.

Balas
avatar

Mám podobné pocity. Před Vánocema je strašný "humbuk", jak se u nás říká, a to jen snad pro jeden den, nepočítám-li první a druhý svátek vánoční, kdy prostě jenom ležíme u televize. Takže samotné chystání trvá z toho všeho nejvíc, v obchodech každý blázní, lidi jsou nevrlí, takže úplný opak toho, jací by měli být před Vánocema - neříká se jen tak, že je to z velké části komerční svátek, ale přiznejme si, že to stojí za to :) přece jenom si každý kousek té vánoční atmosféry nese od dětství po celý život.

Balas
avatar

Nač tolik pesimismu? :) Ale pravda, vždy to hned uteče.. proto jsem ráda, že mě ještě 30. čekají druhé Vánoce s přítelem, aspoň si můžu tu sváteční náladu držet ještě chvilku! :)

Balas
avatar

Přesně jak říkáš. :D Ale to přejde.

Balas
avatar

To určitě, stojí to za to, o tom žádná! Jen by to mohlo být delší.
Komerční je, ale nejvíc to z něj stejně dělaj lidi.

Balas
avatar

Kdysi jsem se kvůli Vánocům nervoval, ale ted už to docela dávno nedělám. Co vyjde, vyjde, co se navzdory snaze nepodaří, to mi nechybí. A pěkná atmosféra Vánoc u mne doznívá ještě dlouho po Vánocích a v optimálním případě i v novém roce. Však je jen na nás, co si z Vánoc odneseme do dalších dnů :-).

Balas
avatar

To nemá být ani tolik pesimistický článek, jako prostě jen to, že jsem z toho smutná. :)

Balas
avatar

Já se z Vánoc nenervuju, jen všichni okolo a pak to tak lehce sálá i do mě.

Ze mě bohužel odpadá Vánoční nálada už tak 25. prosince a jediné, co mi Vánoce připomíná, je výzdoba a strom v obýváku. Brala bych je ještě o kousek delší. :)

Balas
avatar

podla mna je zaklad proste to nehrotit. ja nakupujem darceky priebezne, uz asi od polovice novembra, kazdy vikend nieco pre niekoho, co mi prave zide na um. v nakupnych centrach je tesne pred Vianocami plno skoro stale, preto tam nabehnem hned rano o desiatej, ked otvaraju, do hodinky mam nakupene a pakujem sa rychlo prec. treba na to nejaky iny system, aby si sa takto necitila. mne je sice tiez cez Vianoce na nic, ale rozhodne nie kvoli veciam, ktore opisujes. na vianocne trhy chodim cez den, ked tam skoro nikto nie je a vianocnu atmosferu si vychutnam aj tak. napriklad ani hordy jedla u nas nie su, zvysky dojedame tak maximalne den-dva po Vianociach, aj ked teda sladke o nieco dlhsie.
mam pocit, ze Vianoce pre mna uz stratili to svoje caro, ale hovorim si, ze je to asi vekom a tak trochu mojim mentalnym rozpolozenim. ale dokazem s tym zit. je jasne, ze ked sa na nieco clovek dlho pripravuje a potom je zrazu po vsetkom, tak nanho padne smutok. ale verim, ze to prejde :)

Balas
avatar

Já to nehrotím. Dárky kupuju jen mamce. Vánoční trhy jsou u nás plné v 8 ráno i v 6 večer úplně stejně. Bramborový salát taky samozřejmě nejíme ještě týden potom, ale třeba do 26 tu ještě je. Samozřejmě tu byla malá nadsázka.

Já to řeším tak okolo, spoustu zmatku a najednou všechno pryč. Samozřejmě mám ráda Vánoce i tak, ale hlavě řeším ty lidi okolo mě, jak hrotí.
Pro mě kouzlo mají pořád, hlavně v tom, že letos byly poslední, co bydlím doma a byli jsme hlavně všichni spolu.

Že bych z toho byla taky až moc depka nebo smutná, se říct nedá. No člověk co je na tom stejně pochopil.

Balas
avatar

Máš úplnu pravdu. Ja úprimne nechápem ten zbytočný chaos okolo Vianoc, tie majú byť najmä o niečom inom, no mám pocit, že skutočné hodnoty sa posledné roky úplne vytrácajú. A hlavne nechápem, keď si ľudia berú kvôli Vianociam úver, veď to je hlavne o tom, že rodina je spolu a nie o veľkých daroch a kope jedla, ktorá sa nakoniec aj tak bude vyhadzovať.

http://www.ellenya.com/

Balas
avatar

Jo, to s tím úvěrem taky nechápu. Věřím, že chtějí svým blízkým dát to, po čem touží, ale odsaď pocaď. Blázni.

Díky za komentář. :)

Balas
avatar

joj ja si to celé vychutnávam a po vianociach aj stále :) aj teraz mám peknú vianočnú povianočnú atmosféru :)

Balas
avatar

Tak to je jen dobře. Mě už úplně přešla, ale nevadí, máme tu Silvestr a Nový rok. :)

Balas
avatar

Vůbec nechápu, jak to mohlo tak rychle utéct, pořád bylo do Vánoc dost času a najednou bum, je po nich. Každopádně i přes tohle všechno, co jsi napsala mám Vánoce neskutečně ráda a těším se na ně :)
Jinak naprosto skvělý článek, dost vtipně a výstižně napsáno :D :)

Balas
avatar

Děkuji za krásný kometář. :)
Samozřejmě je taky mám moc ráda a těším se už na další, ale jak říkáš, prostě to hrozně rychle uteklo. :)

Balas